ایســـتگــاه مطالــعه اهل قلم و اندیشه فــــدکـــــ

بر آستـان فرهیختگــی و دانش افروزی

ایســـتگــاه مطالــعه اهل قلم و اندیشه فــــدکـــــ

بر آستـان فرهیختگــی و دانش افروزی

ایســـتگــاه مطالــعه اهل قلم و اندیشه فــــدکـــــ
کتابخانه فدک در ساختمان استیجاری به متراژ 125 متر ،دارای سالن مطالعه ،اتاق مجزاء بخش کودک و بخش مرجع می باشد.
سال تاسیس:1392
جلد منابع: 6454
دارای اینترنت ADSL پرسرعت مجزا برای اعضا.
روزهای مراجعه به کتابخانه فدک فیض آباد،به شرح زیر می باشد.
خانم ها: روزهای زوج - شیفت بعدازظهر
آقایان: روزهای فرد - شیفت صبح
آدرس کتابخانه:همدان- فامنین- فیض آباد
ارتباط با کتابخانه فدک
081-36868237

بایگانی
نویسندگان

یازدهمین نشست «کتاب‌خوان» کشور در استان همدان توسط اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، یازدهمین نشست «کتاب‌خوان» کشور در استان همدان روز یکشنبه هجدهم مرداد توسط اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان و با همکاری کتابخانه عمومی شهید مدرس با حضور قریب به 150 نفر از فرهیختگان استان در سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی اعتمادیه برگزار شد.

شرح آثار ارائه شده در نشست یازدهم  "کتاب‌خوان" همدان در ادامه آمده است:

1) "کتاب فرشته‌ها هم عاشق می‌شوند"

سمیه رسولی (کتابدار) اولین ارائه دهنده "کتاب خوان" بود که به معرفی کتاب  "فرشته‌ها هم عاشق می‌شوند" پرداخت.

وی گفت: کتاب "فرشته‌ها هم عاشق می‌شوند" نوشته نعیمه اسلاملو در انتشارات موسسه فرهنگی هنری خیبر (تلاوت آرامش) در سال 92 منتشر شده است.

رسولی ادامه داد: فرشته شخصیت اصلی این داستان است که دختری در خانواده به قول خودش سنتی است و دختری نجیب و پاک که در طی زندگی دانشجویی خود سوال‌هایی او را درگیر خود می کند و در طی داستان به پاسخ‌های خود می‌رسد، سوالاتی مانند اینکه چرا اجازه زن باید دست مرد باشد؟ مرد می‌تواند به درجات علمی و اجتماعی و کاری برسد ولی زن در کنج‌خانه و به امور خانه‌داری می‌پردازد، مردها راه کامل زن را مسدود کرده‌اند، مرد می‌تواند افتخار آفرین شود، شهید شود سردار شود و ... و زن نمی‌تواند حتی پیش خدا اینطوری خودش را بالا ببرد.

رسولی عنوان کرد: این شخص بعدها شهیده‌ای در راه همسرش می‌شود که اولین زن شهید جهاد علمی(انرژی هسته ای) می‌شود، در این داستان تفاوت‌های دو نسل زن دیروز در زمان جنگ تحمیلی و زن امروز با غرب گرایی‌ها و مدگرایی‌ها است و همچنین به دغدغه‌های زن دیروز و زن امروز می‌پردازد.

2) "توپچنار"

معصومه فزونی (کتابدار) به معرفی کتاب «توپچنار» نوشته انسیه شاه حسینی پرداخت و اظهار داشت: رمان «توپچنار» که توسط «انتشارات سوره مهر» به چاپ ششم رسیده، داستان معلمی است به نام فرزانه که برای تدریس نهضت سوادآموزی به روستای دور افتاده‌ای به نام توپچنار از توابع خراسان می‌رود که بین دو کوه واقع شده و خانوار اندکی دارد و در ابتدا استقبال خوبی از فرزانه نمی‌شود ولی بعدها فرزانه موفق می‌شود یک ارتباط گرم و صمیمی با اهالی روستا برقرار کند و اهالی را به دور خود جمع کند.

وی افزود: در این رمان که در ۳۱ فصل به تحریر درآمده، نویسنده با خلق شخصیت‌ها، تضاد و تعامل بین آنها خواسته تا شخصیت‌های داستان را به هم پیوند زند، رمان توپچنار در سال ۱۳۷۸، به عنوان یکی از بیست برگزیده بیست سال ادبیات داستانی پس از انقلاب ایران معرفی شده است.

3) "مقدمه ابن خلدون"

مصطفی فرجی (کتابدار) در خصوص این کتاب بیان داشت: "مقدمه ابن خلدون" در دو مجلد توسط مرحوم دکتر محمد پروین گنابادی بر کتاب «تاریخ العبر و دیوان المبتدأ و الخبر فى ایام العرب و العجم و البربر و من عاصرهم من ذوى السلطان الاکبر» ترجمه شده است.

"مقدمه ابن خلدون" بیش از کتاب "تاریخ العبر" شهرت یافته است، ابن خلدون در این مقدمه تاریخ را با روش علمی تعریف و بررسی کرده است و خطاهای تاریخ‌نویسان گذشته و سبب پدید آمدن این خطاها را برشمرده است، این کتاب در شش باب و فصل تدوین شده است.

فرجی ادامه داد: فصل اول در زمینه اجتماعی عمومی است، فصل دوم و سوم شامل جامعه‌شناسی سیاسی است، فصل پنجم به جامعه شناسی اقتصادی می‌پردازد و فصل ششم جامعه شناسی علم و ادبیات را مورد بررسی قرار می‌دهد.

4) "چه کنیم تا فرزندان خوشبختی داشته باشیم؟"

میترا مصلحی (عضو کتابخانه) به معرفی "چه کنیم تا فرزندان خوشبختی داشته باشیم؟" نوشته وین دایر و ترجمه توران مالکی پرداخت و گفت: مطالبی که در این کتاب مطرح شده مسائلی است که تمام پدر و مادرها به نحوی در برخوردهای روزانه با فرزندانشان با آن روبرو هستند، تربیت کودک بر اساس اعمال و رفتار روزانه او برنامه‌ریزی می‌شود و در این برخوردهاست که تازه انسان متوجه می‌شود واقعاً بسیاری از نکات را هنوز نمی‌داند.

وی افزود: ما با داشتن روحیه‌ای سالم، شاداب، مثبت اندیش و امیدوار بیش از هر عاملی دیگر می‌‎توانیم به فرزندان خود کمک کنیم تا به خود شکوفایی برسند و به مدارج رشد و تعالی دست یابند، با خواندن این کتاب برخورد شما و فرزندانتان با زندگی همانگونه خواهد شد که نقاش نسبت به شاهکارش دارد.

5) "همدان نامه"

علی ابوالقاسمی (کتابدار)، کتاب "همدان‌نامه" یا بیست گفتار را معرفی کرد و درباره مادستان اثر استاد اذکایی گفت: این کتاب مهمترین و غنی‌ترین کتابی است که درخصوص استان همدان تالیفش است، اگرچه باید گفت که فواید کتاب گذشته از جنبه خاص تاریخی آن که شامل مسائل فقه اللغه زبانشناسی، فرهنگی و باستانشناسی تاریخی ادبی و معرفه الرجال قلمرو مطالعات همدان‌شناسی است و همچنین در حوزه پژوهش‌های ایرانشناسی پرفایده است. این کتاب در سال 1380 برای نخستین بار توسط نشر مادستان و در 579 صفحه به چاپ رسیده است.

وی عنوان داشت: این کتاب در بیست فصل و هر فصل تحت عنوان گفتار مشخص تدوین شده است در واقع هرکدام از آن گفتارها، قبلاً مقاله‌های مستقلی در خصوص جنبه های تاریخی، باستانی و فرهنگی و... همدان است که در طی سال‌های متمادی توسط دکتر اذکایی در مجلات معتبر و استانی چاپ شده است.

مراد نویسنده از انتخاب عنوان کتاب همدان نامه، استفاده از عنوان نخستین کتاب همدان توسط ابوعلی عبدالرحمن حماد همدانی کاتب با عنوان همدان نامه است.

6) "سووشون"

مهناز تیموری (عضو کتابخانه) به ارائه خلاصه‌ای از  کتاب "سووشون" اثرسیمین دانشور پرداخت و اینگونه معرفی کرد: زری و یوسف در میهمانی عقدکنان دختر حاکم شرکت می‌کنند و در ادامه از ورای چند و چون عروسی خواننده با فضای اجتماعی سالهای ۱۳۲۰ آشنا می شود، سال‌هایی که انگلیس در فارس نیرو پیاده کرده و جنگ ناخواسته با خود، گرسنگی و بیماری آورده است.

حاکم دست نشانده با فروش آذوقه مردم به ارتش بیگانه به قحطی دامن می زند و یوسف، خان روشنفکر و متکی به ارزش‌های بومی، حاضر به فروش آذوقه مردم به ارتش بیگانه نیست و می‌خواهد از مردم پشتیبانی کند. اما زری، همچون همه زنان سووشون، حتی چهره‌های منفی چون عزت‌الدوله، که هریک به نوعی وجوه گوناگون ستمدیدگی، بی‌پناهی، ناکامی، فداکاری و تحمل زن ایرانی را به نمایش می‌گذارند، مسالمت‌جویانه، می‌کوشد او را آرام کند.

7) "کلیات اسرار و رازهای موفقیت"

لیلا کاظمی‌پاک ( عضو کتابخانه) در مورد کتاب"کلیات اسرار و رازهای موفقیت" گفت: این کتاب در مورد موفقیت روزافزون در زندگی و اینکه انسان ها دوست دارند در همه زمینه‌ها چه در بعد الهی و چه در بعد افلاکی پیشرفت بهتری داشته باشند بحث می‌نماید. در واقع این کتاب حاصل 12 سال تحقیق و مطالعه مؤلف در مورد مسائل متافیزیک، ماوراء الطبیعه و علوم مختلفی چون علوم غریبه، فراحسی، تله پاتی، هیپنوتیزم و... است.

وی بیان داشت: امید دین‌پرست مؤلف این کتاب سعی نموده تا موفقیت را از سه دیدگاه متفاوت در سه بخش این کتاب بررسی نماید:
الف. استفاده از ضمیر ناخودآگاه و نیمکره‌های چپ و راست مغز و ارتعاشات مختلف مغزی
ب.  بهره گرفتن از نیروی درون
ج. استمداد از قوای آسمانی

کاظمی‌پاک افزود: یکی از اهداف کتاب این است که با نشان دادن راه‌های موفقیت، شما را به چنان آرامش ذهنی برساند که بتوانید از زندگی خود شاهکار بسازید و بر مشکلات غلبه کنید.

8) "معجزه صمیمیت"

لادن هاده‌ئی (عضو انجمن خیرین کتابخانه ساز همدان) به معرفی کتاب "معجزه صمیمیت" پرداخت و گفت: کتاب معجزه صمیمیت در یک مجموعه سه جلدی توسط حمیدرضا غلامرضایی و زهره اسماعیل بیگی، با 9 سال تحقیق و پژوهش بر روی بیش از 150 جلد کتاب روانشناسی خانواده و زناشویی و مقالات متعدد در زمینه‌های مذکور، بر اساس مطالب علمی روز و با در نظر گرفتن نگرش و فرهنگ افراد جامعه ایرانی و توجه آنها به عفت و پاکدامنی گرد آوری و نگاشته شده است که یکی از وجوه تمایز این کتاب نسبت به کتبی از این دست می‌باشد.

وی عنوان کرد: با خواندن این کتاب مجردها با نیازها و نگرش‌های متفاوت مردان و زنان آشنا می‌شوند و برای موفقیت در انتخاب همسر، دوست داشتن را بر عشق مقدم می‌دارند و انتخاب خود را بر اساس شناخت کافی انجام می‌دهند و همینطور از دوران نامزدی خود به نحو مطلوبی بهره می‌گیرند و قبل از ایجاد ارتباط عاطفی عمیق از روابطی که سرانجامی نخواهند داشت آگاه شده و صرف نظر خواهند کرد. متأهلین نیز با نگرش و مسئولیت زنان و مردان در ایجاد محبت و آفرینش صمیمیت آشنا می‌شوند و به منظور ارضاء نیازهای عاطفی و دلبسته کردن همسرشان گام‌هایی اساسی بر خواهند داشت و با اندیشه‌ها و تمایلات مختلف در زنان و مردان آشنا می‌شوند و با ترکیب نقاط قوت همدیگر در پی کشف راهکارهایی برای ایجاد آرامش و صمیمیت بیشتر در روابط با همسرشان خواهند بود.

9) "شما که غریبه نیستید"

سارا ولدی‌خرم (کتابدار) عنوان کرد: کتاب "شما که غریبه نیستید" اثر نویسنده توانای معاصر هوشنگ مرادی کرمانی است، کتاب در واقع یک نوع «خود نوشت» است که نویسنده، خاطرات خود را از دوران کودکی تا جوانی، بدون اینکه چیزی را سانسور کند، برای خواننده‌هایش بیان کرده است. 

وی اضافه کرد: توصیفات بسیار دقیق، زیبا و در بعضی مواقع به زبان محلی بیان شده، بطوریکه داستان، خواننده را به روستایی کوچک به نام سیرچ در استان کرمان می‌برد، داستان رگه‌های از طنز دارد، ولی در عین حال در قسمت‌های از کتاب خواننده را بسیار متاثر می‌کند، شخصیت اصلی داستان خود نویسنده«هوشنگ» است، کودکی سر به هوا، شوخ و شنگ و بی‌خیال و به قول مردم سیرچ شوم است.

10) "استاد عشق"

هاجر بیگی (عضو کتابخانه) در مورد این کتاب اظهار داشت: "استاد عشق" خلاصه‌ای از دستاورد و زندگی و تحصیلات دکتر، شجره نامه‌شان و همچنین نمایه موجود در صفحات پایانی نقطه قوتی است، البته خلاصه‌ای از زندگی دکتر که در ابتدا کتاب آمده است به گمانم وجودش لازم و ضروری نیست چرا که همین‌ها عیناً در پایان کتاب آمده است.

وی در ادامه به قرائت جملاتی از متن کتاب پرداخت: خواندن، فهمیدن، آگاه شدن مثل یک نوع عبادت و تشکر از زحمات خداوند است. این سه سال به من نشان داد، که همیشه کار، فکر و احساسات درست نتیجه مثبت می‌دهد. زندگی همین است، پر از فراز و نشیب است، تلخی و شیرینی دارد. همه چیز می‌گذرد. مهم این است که آدم یاد بگیرد، وقتی کار یا زندگی سخت می‌شود، میزان طاقت او، در سختی‌ها کمی بیشتر باشد که پیش آمده است. اما باید انسان تجربه‌ای که بدست می‌آورد را، فراموش نکند. قدر توانایی‌ها و نعمت‌های خود را بداند و به بهترین شکل، از آن بهره ببرد.
منبع : همدان
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۹
کتابخانه فدک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی