ایســـتگــاه مطالــعه اهل قلم و اندیشه فــــدکـــــ

بر آستـان فرهیختگــی و دانش افروزی

ایســـتگــاه مطالــعه اهل قلم و اندیشه فــــدکـــــ

بر آستـان فرهیختگــی و دانش افروزی

ایســـتگــاه مطالــعه اهل قلم و اندیشه فــــدکـــــ
کتابخانه فدک در ساختمان استیجاری به متراژ 125 متر ،دارای سالن مطالعه ،اتاق مجزاء بخش کودک و بخش مرجع می باشد.
سال تاسیس:1392
جلد منابع: 6454
دارای اینترنت ADSL پرسرعت مجزا برای اعضا.
روزهای مراجعه به کتابخانه فدک فیض آباد،به شرح زیر می باشد.
خانم ها: روزهای زوج - شیفت بعدازظهر
آقایان: روزهای فرد - شیفت صبح
آدرس کتابخانه:همدان- فامنین- فیض آباد
ارتباط با کتابخانه فدک
081-36868237

بایگانی
نویسندگان
۳۰ مهر ۹۶ ، ۱۶:۴۵

معرفی کتاب برج قحطی

 برج قحطی

نویسنده: هادی حکیمیان

انتشارات: شهرستان ادب

تعداد صفحات: ۴۳۷

هادی حکیمیان متولد سال ۱۳۵۷ در شهر یزد، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، درباره اولین جرقه‌های شکل‌گیری این اثر در ذهنش نیز توضیح داد: همواره نگاهی در حوزه داستان‌نویسی وجود داشته مبنی بر اینکه اگر نویسندگان شهرهای مختلف از جریان داستان نویسی موجود در تهران پیروی کنند، آثارشان دیده خواهد شد. زمانی که من در اواخر دهه ۷۰ در استان یزد شروع به داستان نویسی کردم هنوز مردد بودم که باید چگونه بنویسم و از چه چیزی پیروی کنم تا اینکه در همان دوران نگاه بومی در داستان‌هایم بسیار مورد تقدیر و تشویق بزرگانی چون ابوتراب خسروی و مرحوم امیرحسین فردی قرار گرفت.

نویسنده کتاب «برج قحطی» ادامه داد: وقتی در سال ۱۳۸۴ برای گرفتن اولین مجموعه داستان چاپ شده‌ام به نام «گل انارها را باد می‌برد» به انتشارات سوره مهر مراجعه کردم، در جلسه نقدی که در حوزه هنری برگزار شده بود نیز شرکت کردم. در آن جلسه مرحوم امیرحسین فردی اعلام کرد که قصد راه انداختن جریانی به نام «رمان انقلاب» را دارد که در این جریان توجه ویژه‌ای به نویسندگان شهرستانی داشتند. در همان جلسه بود که مرحوم فردی به من گفتند با ویژگی‌های بومی که در آثارم وجود دارد و همچنین شناختی که بواسطه رشته تحصیلی‌ام از تاریخ دارم، می‌توانم در عرصه رمان انقلاب قلم بزنم و این انگیزه‌ من برای نوشتن رمان «برج قحطی» بود.

وی در ادامه در معرفی کتاب «برج قحطی» عنوان کرد: شخصیت محوری این رمان دانشجویی مبارز است که تحت تعقیب نیروهای ساواک قرار گرفته و به یزد فرار کرده است. او پس از ورود به شهر یزد در دانشسرای مقدماتی مشغول تدریس شده و با برخی افراد محلی و  خاندان‌های اشرافی  یزد هم آشنا می‌شود. پس از اینکه برای دیدن چند نسخه‌ خطی به خانه‌ علی‌ارفع‌خان یکی از اعیان یزد رفته، به دختر جوان او علاقه‌مند می‌شود.

حکیمیان ادامه داد: این دانشجوی مبارز در همان ایام (سال ۱۳۵۴) با گروهی از جوانان مذهبی و انقلابی شهر آشنا می‌شود و می‌فهمد که این گروه قصد ترور دادستان نظامی ارتش شاهنشاهی را دارند. قضیه ترور لو می‌رود و او به همراه برخی دوستانش دستگیر می‌شود. در ادامه جوان در بازداشتگاه تحت شکنجه‌های فراوان قرار گرفته و هر بار که او را برای بازجویی می‌برند، بخش‌هایی از شخصیت ناپیدای داستان برای مخاطب رو می‌شود.

این نویسنده با بیان اینکه محوریت این داستان بر اساس داستانی عاشقانه در دوران انقلاب اسلامی شکل‌گرفته، گفت: عشق در این رمان به مثابه موتور محرکه‌ای است که از رهگذر آن فرهنگ و تاریخ مناطق حاشیه کویر مرکزی ایران که اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند روایت می‌شود. تاریخ و فرهنگی که از اواخر دوره قاجار آغاز می‌شود و دوران پهلوی اول، کشف حجاب و ماجرای ملی شدن صنعت نفت را پشت سر می‌گذارد و پس از دوره اعتراضات مردم در دوره پهلوی دوم به حوادث انقلاب اسلامی می‌پردازد.

وی درباره برخی ویژگی‌های موجود در این اثر نیز گفت: استفاده از واژه‌ها، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های خاص آن مناطق، زبانی خاص را در این اثر به وجود آورد؛ به طوری که سعی کردم با بکارگیری این موارد به صورت یکنواخت در کل اثر، از این میراث فرهنگی رو به فراموشی استفاده کنم. همچنین زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف و معرفی جغرافیای این اقلیم، شامل مناطقی از استان‌های اصفهان، کاشان، سمنان، یزد و کرمان، از دیگر ویژگی‌های موجود در این اثر بوده است.

حکیمیان آشنایی با اقلیم‌های فراموش شده و کمتر توجه شده ایران را هدف اصلی خود از نگارش این رمان عنوان کرد و گفت: متاسفانه نگاهی که در اغلب رسانه‌های جمعی ما جریان دارد، فرهنگ پایتخت نشینی را تبلیغ و ترویج می‌کنند؛ نگاهی که رفته رفته آداب و رسوم و واژگان و اصطلاحات اصیل کشور ما را که صرفا بومی و محلی هم نیستند، رو به فراموشی برده است و به جای آن لغات و اصطلاحاتی بدون ریشه که زائیده ارتباطات مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند را ترویج می‌کنند.

هادی حکیمیان در ادامه درباره حضور این اثر در طرح کتابخوان مهر ماه، ضمن تقدیر از طراحان و مجریان این طرح گفت: با توجه به مرکزیتی که ناشران مطرح در شهر تهران دارند، نویسندگان و خوانندگان ساکن در شهرستان‌ها به کتاب‌های مناسب و تازه منتشر شده دسترسی ندارند؛ گاه ممکن است یکی دو سال بعد از انتشار، آن کتاب در کتابفروشی‌های شهرستان‌ها عرضه شود و گاه ممکن است در برخی شهرها اصلا از انتشار آن کتاب خبر دار نشوند. از این جهت ارائه این آثار در ۳ هزار و ۳۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور کاری قابل تقدیر است.

نویسنده کتاب «برج قحطی» افزود: با توجه به انتشار انبوه کتاب در هر سال، انجام یک کار کارشناسی بر روی کتاب‌های منتشر شده و انتخاب برخی از آنها در هرماه برای ارائه به خوانندگان کتاب در سراسر کشور، کار بسیار ارزشمندی است. از سوی دیگر این گونه اقدامات برای مولفین نیز مایه دلگرمی است؛ با رویکردی که نهاد کتابخانه‌های عمومی به توجه به زبان و گویش‌ بومی در آثار در پیش گرفته، نویسندگان شهرستانی از اجرای چنین طرح‌هایی استقبال می‌کنند، چراکه این طرح خوانندگان بسیاری را از شهرستان‌های مختلف مخاطب خود قرار می‌دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۳۰
کتابخانه فدک

برج قحطی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی